Boek een afspraak kuLeuven
Gelieve 2 of meer karakters in te geven.

nieuws & hoogtepunten

10 richtlijnen voor het ideale trainingsproces
25 maa

10 richtlijnen voor het ideale trainingsproces

Ben jij één van de duizenden wielerfanaten die jaarlijks behoorlijk wat kilometers aflegt en nu en dan ambitieuze doelen voorop durft stellen? Met deze tien tips kom je al een pak dichter bij het ideale trainingsproces als voorbereiding op jouw ultieme uitdaging!

 

  1. Maak een profiel op van jezelf als fietser. Houd het globaal: Wie ben ik? Wat doe ik? Waar ben ik begonnen en waarom? Wat doe ik het liefst?
  2. Stel duidelijke doelstellingen op lange (evolutie per jaar) en op korte termijn (evolutie per 3 maanden) volgens het SMART-principe (specifiek, meetbaar, aanpasbaar, realistisch en tijdsgebonden).
  3. Tracht af te lijnen wat je moet kunnen om deze doelstellingen te bereiken (bijvoorbeeld: om de Marmotte te kunnen uitrijden moet ik sowieso acht uur kunnen fietsen).
  4. Ga bij jezelf na (in functie van punt 3) wat je sterke en zwakke punten zijn. Bijvoorbeeld: ik ben zwak bergop wegens krachttekort in de bovenbenen; ik heb niet het karakter of de goesting om bij slecht weer op de fiets te springen; ik heb reeds een goede basisconditie, enz.
  5. Denk na over hoe en wanneer je aan deze zwakke punten zou kunnen werken.
  6. Stel een duidelijke planning op waarin je de doelstellingen, de beschikbare trainingstijd, de accenten per periode, de evaluatiemomenten, enzovoort weergeeft.
  7. Anticipeer op valkuilen, mogelijke blessures, zaken die roet in het eten kunnen gooien, die je tijd doen verliezen.
  8. Zorg ervoor dat je basiseigenschappen zoals uithouding, kracht, snelheid, techniek en lenigheid in orde zijn vooraleer zeer éénzijdig en specifiek te trainen.
  9. Regelmatig en met een geleidelijke opbouw trainen is altijd beter dan sporadisch een mega-inspanning te leveren. Voorzie ook regelmatig een relatieve rustweek (met alleen lichte inspanningen) om te recupereren van de geleverde inspanningen.
  10. Focus op je eigen trainingsproces en niet dat van anderen. Als jij op het einde van de rit beter in conditie bent en je eigen doelstellingen hebt bereikt (van puur recreatief tot topsport), wees dan ook tevreden en trots!

Nog beter is om je hierbij te laten bijstaan door professionals. Hiervoor kan je volledig vrijblijvend contact opnemen met een van onze experten, via booking@bakala-academy.com.

← Terug naar overzicht