Boek een afspraak kuLeuven
Gelieve 2 of meer karakters in te geven.

nieuws & hoogtepunten

Hoe implementeer je een sportdieet in het dagelijks leven?
22 sept

Hoe implementeer je een sportdieet in het dagelijks leven?

Het ideale evenwicht tussen lekker gezond en lekker zondigen, wij weten er raad mee!

 

Kristof (43) was vroeger een fervent fietser (MTB) en deed bij ons reeds een inspanningstest. Door een veranderde werkomgeving en drukkere job zag hij zich enkele jaren geleden genoodzaakt om over te stappen naar een andere discipline: lopen.

 

Hij vindt het niet gemakkelijk om hier zelf een passend voedingsschema voor uit te werken. Het is ook niet evident om een gezond evenwicht te vinden tussen spier- en vetmassa. "Wat is de ideale verhouding?” was de hamvraag voor onze sportdiëtist. Vroeger was Kristof zwaarder, maar had hij ook geregeld last van blessures. Nu hij enkele kilo’s lichter is, voelt hij zich beter, maar maakt hij zich zorgen dat hij misschien overdrijft. Bovendien is het ook niet eenvoudig om in een gezinsleven een strikt voedingspatroon te volgen. Of wanneer je bijvoorbeeld voor je werk regelmatig op restaurant eet of in het buitenland verblijft. 

 

Tijdens een voedingsconsult met onze sportdiëtist werd Kristof heel wat wijzer! Hij onderging een DEXA-scan, die zijn lichaamssamenstelling analyseerde. En in een diepgaand gesprek kon Kristof zelf aangeven welke moeilijkheden hij ervaart en welke doelen hij voorop wil stellen. Aan de hand van die informatie werd voor hem een persoonlijk voedingsplan opgesteld. Dat moet hem o.a. helpen om van een koolhydraatrijk dieet over te schakelen naar een eerder eiwitrijk dieet. Zo kan hij evolueren van het profiel van een duursporter naar dat van een sprinter. Dit en veel meer, vindt Kristof terug in zijn persoonlijk plan. 

 

← Terug naar overzicht