Boek een afspraak kuLeuven
Gelieve 2 of meer karakters in te geven.

nieuws & hoogtepunten

Onderzoek: Sportdranken, hebben we die echt nodig?
26 mei

Onderzoek: Sportdranken, hebben we die echt nodig?

Bakala Academy werkte mee aan een onderzoek naar het gebruik en nut van sportdranken. Aquarius, AA Drink,… Zijn het nu sportdranken, of gewoon frisdranken? Verbeteren ze onze sportprestaties? VRT zocht het uit, in het kader van hun nieuwe tv-programma ‘Over eten’. 

 

Deze felgekleurde, hippe drankjes worden in reclamespots naar voren geschoven als sportdranken, die je meer energie geven en dus je prestaties zullen verbeteren. Ze worden voorgesteld door de grootste iconen uit de sportwereld en ‘inspireren' zo vooral jongeren om deze (on)gezonde gewoonte over te nemen. De reportage toont hoe kinderen er van overtuigd zijn dat deze drankjes hun sportprestaties verbeteren, zoals ze dat doen bij hun grote helden.

 

Professor Peter Hespel legt uit dat we toch beter voorzichtig zijn: “Over dit soort drankjes zijn honderden studies gedaan en als die één iets unaniem aantonen dan is het dat, voor sportprestaties die minder dan één uur duren, die drankjes eigenlijk niet helpen. De energie die we gestockeerd hebben in ons lichaam is hiervoor meer dan voldoende.” 

 

Ook bevatten deze dranken niet de bestanddelen om te voldoen aan de criteria van een sportdrank. Sommigen bevatten tot 300 calorieën per flesje, meer dan 10 suikerklontjes. Krijg je die er op een uurtje sporten wel weer af? We deden de test in ons Athletic Performance Center! Tweelingzussen Ellen en Liesbeth waren onze moedige testers. Ellen had na een klein half uur zeer intensief sporten de 300 calorieën weer verbruikt. Bij Liesbeth, die op een matig tempo fietste, duurde het 52 minuten. 

 

Conclusie: als je sportsessie minder dan één uur duurt, ben je best af met enkel water. Je doet er je lichaam het meest plezier mee tijdens een inspanning. Ben je langer bezig, kan je aanvullend sportdranken nuttigen, maar kijk dan altijd naar de voedingswaarden en ga voor een hoger zoutgehalte en weinig suiker. 

 

Je kan de volledige reportage hier herbekijken.

← Terug naar overzicht